LISEN ROSELL
STOLTHET OCH FÖRDOM
Gästspel på Fri scen Stockholm stadsteater 10-13 oktober 2024
Välkommen till en omfamnande, romantisk värld av ångande te, farligt bläck och febriga kinder. Det blir svulstiga egendomar, klassförakt, stinna bröst i stram bomull och dimmiga våtmarker. I Jane Austens universum samsas skitig byk med skört porslin och tunga tepåsar.
Av och med: Amanda Apetrea, Lisen Rosell
Idé och koncept: Amanda Apetrea, Nadja Hjorton, Lisen Rosell
Fritt inspirerad av: Jane Austen
Scenografi och ljusdesign: Chrisander Brun
Kostym och mask: Daniel Åkerström Steen
Kostymsömnad: Kajsa-Lisa LarssonScenografiassistent
Mönsterdesign/illustration: Oscar Andersson
Ljuddesign: Jenni Godoy tillsammans med ensemblen
Livemusikarrangemang: Britta Persson
Producent: Siri Nyke
Teknisk chef: Jenni Godoy Teknik: Gunnar Rytterås, Josef Moberg, Jonathan Sandberg
Producerad av: Turteatern med stöd av Interim kultur
PREMIÄR 19 MARS 2021 PÅ TURTEATERN
UTTAGEN TILL SCENKONSTBIENNALEN 2022
FINNS TILLGÄNGLIG FÖR GÄSTSPEL OCH TURNÈ
FOTO: CHRISANDER BRUN
EN GOD EN OND EN KUL
Foto: Märta Thisner
Spelperiod: 21 sept- 9 nov 2024 på Stockholms stadsteater i Skärholmen
Publiken kommer att få möta tre feer som tror sig veta vilka de är, för det har andra bestämt. De har alltid fått höra ”Du är alltid så snäll och duktig. Du är bara jobbig och bråkig. Du är klassens clown”. Men under den här stunden så börjar de söka, testa, tvivla och hoppas. Att det går att vara allt och ändå vara värd att älskas. Med humor, lek och saga, processas det sårbara med att vara människa och fe.
I föreställningen använder vi oss av kända folksagor som med sin grymhet, humor och uppfinningsrikedom är perfekta redskap för att ta sig an stora teman om livet.
Vi vill ge kropp åt frågor som är viktiga för 8-10 åringar. En tid då många barn blir mer medvetna om sig själva och hur andra ser på dem. Självständigheten växer och identiteter utmanas. Det kan medföra en del grubbel, tvivel och rädslor. Vem är jag? Vem ska jag bli?
En god en ond en kul belyser kampen mellan det som andra bestämmer att man ska vara och det man själv vill. Att bryta mot omgivningens förväntningar kan vara det modigaste du gjort. För du kan få skäll, bli utskrattad, du kan ångra dig i samma sekund. Men hej! du kan också få applåder, jubel och en kram.
Välkomna in i tornrummet!
Ide, koncept, regi: Lisen Rosell
Scenografi, mask, kostym: Amanda Hedman Hägerström
Dramaturg: Mia Winge
Ljusdesign: Josefin Hinders
Kompositör & ljuddesign: Foad Arbabi
Ljud & ljuddesign: Teodor Sydbom Kourkoulis
Belysningsmästare: Hilda Ohlsson
Dramapedagog: Elin Callmer
Kostymtekniker: Anette Fredriksson
Scenteknik & rekvisitör: Simon Karlsson
Scenteknik: Björn Eriksson
Konstnärlig ledare: Maja Salomonsson
Producent: Malin Brereton
Kommunikatör: Saga Nurmi
Verksamhetschef: Beata Mannheimer
På scen:
Per Öhagen, Nils Närman Svensson, Ramtin Parvaneh
Av:
Lisen Rosell, Yankho Kamwendo, Per Öhagen, Nils Närman Svensson
Foto: Märta Thisner
Man kan inte leva på drömmar och luftbubblor, liksom
En ljudvandring på Östra Kyrkogården i Malmö. Arbetet startar våren 2025. Mer info kommer!
BLOMSTERKIOSKEN
FOTO: CHRISANDER BRUN
Tidigare spelad:
FOLKTEATERN GÖTEBORG 17-18 april 2024
TEATER TRIBUNALEN I STOCKHOLM 24-28 APRIL 2024
November 2023 Örebro Teater
Augusti 2022 Fri scen Stockholm stadsteater
April 2022 Inkonst i Malmö
BLOMSTERKIOSKEN är ett verk där scenkonst, arkitektur och musik samspelar. Det är ett lustfyllt utforskande av en trasig mor-dotter relation och deras vingliga väg till trevande samtal. Det hade aldrig hänt om det inte vore för en provocerande rå blomsterkiosk och dess skapare.
Tillsammans med Petra Gipp och Foad Arbabi navigerar Lisen Rosell i brutalismens mästare Sigurd Lewerentz stränga arkitekturporriga universum, bland sand, grus, cement, vatten, byggarbetare och rödvin.
Hur fåordig kan en arkitekt-man bli? Hur mycket kropp osar en betongblandare? Är klass en känsla eller ett yrke? Hur vilsen kan en dotter få lov att vara? Är brutalistiska hus fina eller fula och hur putsar man sin fasad med lösnaglar? Kommer Lisen och hennes mamma verkligen närmare varandra och vad pratar de egentligen om?
Idé/regi & medverkande: Lisen Rosell
Musik och medskapare: Foad Arbabi
Skulptur, ljusdesign och medskapare: Petra Gipp
Producent: Sara Bergsmark
Administrativ struktur: Interim Kultur
Stöds av: Kulturrådet och Konstnärsnämnden, Stockholm stay at home residency
Residens: Köttinspektionen, Turteatern och Orionteatern.
URPREMIÄR 7 APRIL 2022 PÅ INKONST I MALMÖ
Den första rumpan
Spelas hösten 2023 på Unga Dramaten
Målgrupp: 3-5 år
Det finns en liten mask som heter Xentourbella. Den var en av de första levande varelserna på jorden. Människan är faktiskt släkt med den, men vi har utvecklats en del under de 500 miljoner år som gått sen vi skildes åt. Xentourbella däremot är likadan som alltid. Vilket bland annat innebär att den inte har någon rumpa. Den äter och bajsar ur samma hål.
Något djur under evolutionen var alltså först med att ha en rumpa. En kittlande tanke! Hur såg den ut? Vem satt den på? Och hur var det första bajset? Följ med på en spännande och kunskapstörstande odyssé genom tid och rum, i jakten på den allra första rumpan!
Den första rumpan är en föreställning av och med Lisen Rosell och Amanda Apetrea. Med en gemensam bakgrund i ÖFA-kollektivet har de under åren skapat föreställningar på både institutioner och fria scener såsom Turteatern, MDT, Riksteatern, Uppsala stadsteater och ZebraDans. Lisen Rosell är regissör och skådespelare och Amanda Apetrea koreograf och dansare, men i sitt gemensamma arbete är de allt detta tillsammans.
Den första rumpan skapas i ett nära samarbete med Daniel Åkerström Steen (kostym) och Chrisander Brun (scenografi och ljus). Den här konstellationen har tidigare gjort sucéerna Grottbjörnens folk (tillsammans med Nadja Hjorton) och Stolthet och fördom på Turteatern.
Av: Lisen Rosell, Amanda Apetrea, Daniel Åkerström Steen, Chrisander Brun
Koreografi & regi: Lisen Rosell, Amanda Apetrea
Kostym: Daniel Åkerström Steen
Scenografi & ljus: Chrisander Brun
Kompositör: Anna Sóley tryggvadóttir
Ljuddesign: Åsa Jakobsson
Foto: Chrisander Brun
Gunilla Heilborns "37 timmar & 3 minuter"
Photo: Märta Thisner
Direction
Gunilla Heilborn
On stage
Amanda Apetrea, Ludvig Daae, Lisen Rosell, Kristiina Viiala, Lisa Östberg and others.
Room & Clothes
Katarina Wiklund
Music
Kim Hiorthøy
Light Design
Johan Sundén
Video
Mårten Nilsson
Choreography
Stina Nyberg
Production
Jonsson&Bergsmark
Premiär Elverket, Dansens Hus 9 feb 2022
Spelas på Fabrik Potsdam april 2022
och Brådjupafestivalen i sept 2022
ATT DÖDA EN LOLITA
En pjäs av Isabel Cruz Liljegren. Regi: Lola Zackow. Premiär 27 nov på Östgötateatern X-scenen.
Spelas t.om 18 dec 2021
Scenografidesign: Toni Tora Botwid (praktikant från SKH). Mask- och kostymdesign: Amanda Hedman Hägerström (praktikant från SKH). Ljusdesign: Linn Persson. Ljuddesign: Anna Jondelius.
På scenen: Alexandra Nordberg, Lisen Rosell, Simon Gregor Carlsson (praktikant från Teaterhögskolan i Malmö), Karl Sanner och Logi Tulinius.